Frank La Rue, relator especial de Nacions Unides per a la llibertat de premsa reclamava recentment «una nova ètica periodística per fer front al discurs de l’odi». Ho feia el 2 de juliol passat a Florència, en una trobada que va reunir uns 70 professionals de la informació. Aplegava periodistes, community manager de diversos diaris italians i europeus, experts d’associacions que lluiten contra les discriminacions i representants d’organismes internacionals, com la Federació Europea de Periodistes (FEP).

Es tractava d’un seminari intensiu organitzat per l’Associazione Carta di Roma en l’àmbit d’un projecte europeu (PRISM) promogut per Arci. L’entitat organitzadora explica en la seva pàgina web que es tractava «d’una ocasió per reflexionar sobre el periodisme en temps de populismes i de la revolució digital. Es discuteix de les responsabilitats d’un cap de redacció d’acceptar o no els comentaris que inciten a l’odi.»

En aquest article es pregunten «quins reptes i interrogants posa als community manager i als periodistes l’odi desenfrenat a la web? “El periodista no pot restar passiu davant els discursos d’odi, sinó pot esdevenir-ne còmplice. Al contrari, té la responsabilitat de denunciar les afirmacions racistes. Però són sobretot els mitjans els que tenen el deure d’activar els procediments de moderació per suprimir els comentaris d’odi i de vetar els seus autors”, ha defensat recentment Ricardo Gutiérrez, secretari general de la Federació Europea de Periodistes (FEP). Gutiérrez es va adherir als elogis de Carta di Roma per la decisió de l’equip de comunicació social de La Stampa –que era un dels participants al seminari de Florència– de posar fre als comentaris racistes generats per una notícia publicada a la pàgina de Facebook d’aquest diari.»

«La notícia en qüestió feia referència a una nena, de nom Nicole i amb un coeficient intel·lectual superior al d’Einstein. La notícia causa molt rebombori en part perquè la petita –que viu al Regne Unit – resideix en una caravana, en unes condicions molt lluny de ser considerades com a ideals per al desenvolupament de les seves capacitats. Però hi ha una altra circumstància: Nicole és romaní i és això el que els usuaris de Facebook no acceptaran; els comentaris racistes i que inciten a l’odi, oblidant completament el contingut de la notícia, comencen a multiplicar-se.»

«El diari, en canvi, amb la seva presa de posició, ha anat més enllà i ha fet seva la crida de l’emissora alemanya ARD, que uns dies abans es dirigia als seus usuaris demanant-los d’oposar-se i de parlar de “vergonya” als instigadors d’odi. La Stampa, efectivament, ha demanat als seus lectors “aïllar qui expressa aquesta mena d’opinions, no respondre-les i en tot cas fer-nos-ho saber a nosaltres en correu privada. La iniciativa dels periodistes contra el discurs de l’odi surt d’Itàlia i es difon a Europa, en espera de noves adhesions de mitjans o de companys a nivell individual.»