L’SPC s’ha adherit al manifest Llibertat per a Hamza Yalçin que ha estat presentat aquest migdia al Col·legi de Periodistes de Catalunya i que reclama que «res ens faci còmplices del règim dictatorial de Recep Tayyip ERdogan». L’acte ha estat a càrrec de la presidenta del PEN Català –entitat que coordina a Barcelona les accions per a l’alliberament del periodista i escriptor suec d’origen turc–, Carme Arenas, la degana del Col·legi de Periodistes, Neus Bonet, un dels advocats que s’ocupa del cas, David Aranda, i la dona de Yalçin, Seda Sanlier. Tots ells han reclamat al Govern espanyol que desestimi la petició del règim turc i alliberi Hamza, tot recordant l’onada de repressió que hi ha en aquest país contra periodistes i tota mena de dissidències.

Al manifest es recorda que Yalçin «és un periodista de llarga i fructífera trajectòria, que va haver d’abandonar Turquia per la seva lluita en defensa dels drets civils i polítics. Va ser perseguit per la seva militància i ideologia, i va obtenir l’asil polític i la nacionalitat sueca». Es refereix a la detenció soferta per l’escriptor dient que s’emmarca «dins de la campanya repressiva del president turc Erdogan el qual, sobretot des del cop estat fallit de juliol de 2016, ha empresonat jutges, advocats, fiscals, membres d’organitzacions en defensa dels Drets Humans, periodistes i escriptors sota falses acusacions de terrorisme, amb el propòsit d’emmudir aquelles veus incòmodes per al seu govern».

Al text es mostra la preocupació perquè «l’Estat espanyol estigui assumint el paper de còmplice en la repressió de la premsa lliure i en l’empresonament de les veus dissidents envers el règim turc». S’hi denuncia «la manca d’independència del Ministeri Fiscal, el qual hauria de vetllar pel rigorós compliment dels Drets Humans i no sota criteris polítics i corporatius. La seva representació no ha posat en evidència els greus perills que subsisteixen en el present procediment tant per a Hamza Yalçin com per a la llibertat de premsa i d’expressió».

Es recorda que Turquia ha suspès l’aplicació del Conveni Europeu dels Drets Humans i es deixa constància de les «denúncies de múltiples organismes internacionals sobre l’existència de tortures i execucions extrajudicials. Havent estat Yalçin condemnat a mort a Turquia, res no garanteix que les seves autoritats no executin aquesta condemna, ja que l’executiu turc s’està replantejant restaurar la pena de mort».

Fins ara han donat suport al manifest una quinzena d’organitzacions i s’espera que ara que es fa públic s’hi adhereixin moltes més. Qui vulgui donar suport a la llibertat de Hamza Yalçin pot fer-ho a través d’aquest enllaç.