En assumir Donald Trump la presidència dels Estats Units, la Federació Internacional de Periodistes (FIP) ha difós un comunicat en què li demana “que deixi d’atacar als mitjans de comunicació i respecti la llibertat d’expressió com un dret fonamental.”

La FIP manifesta “estar preocupada pel seguit d’enfrontaments que s’han produït entre Donald Trump i la premsa durant la campanya presidencial, incloent-hi una sèrie d’intimidacions i amenaces contra periodistes, comentaris d’odi, prohibicions de mitjans i propostes per esmenar les lleis de difamació. La comunitat de periodistes responsabilitza Donald Trump per les seves accions com a president dels Estats Units, i li demanem que respecti els estàndards fonamentals de llibertat d’expressió que són fonamentals per a la democràcia del seu país i els seus drets de la Primera Esmena”.

El comunicat segueix, “demanem al president Trump que respecti el dret bàsic dels ciutadans nord-americans i de la resta del món perquè s’informin de manera adequada i independent. El nou president no només té una responsabilitat cap a la premsa nacional, sinó també cap als mitjans de comunicació estrangers i els ciutadans de tot el món”.

Així mateix, la FIP recorda “als periodistes que cobreixen les notícies en els Estats Units que han de complir amb les fortes normes ètiques que estan incorporades en el seu codi de conducta“.

“Està en la funció dels periodistes desafiar l’autoritat i és també el seu paper respectar els principis ètics fonamentals. La cobertura de la campanya presidencial als Estats Units va il·lustrar com d’important és l’informe imparcial i verificat pels fets. El periodisme de confiança serà essencial en els quatre anys vinents i desitgem que els nostres col·legues informin sobre la solidesa, la sort i la solidaritat”.