En plena crisi pandèmica del Coronavirus (Covid-19), els governs europeus, institucions de la UE i els socis socials prenen mesures d’urgència per protegir la salut i la vida dels treballadors i evitar un alentiment econòmic sense precedent. Els sindicats membres de la Federació Europea de Periodistes (FEP) treballen aferrissadament per protegir els seus membres, i sobretot els freelance.

El 20 de març passat, el grup d’experts sobre els freelance (FREG) de la FEP va celebrar la seva primera reunió en línia. Es va parlar sobre les mesures de compensació financera per als freelance, que han d’afrontar moltes dificultats per la falta d’encàrrecs. Si certs països han garantit un suport financer immediat als treballadors i als independents, d’altres ofereixen préstecs a una baixa taxa d’interès i de les exoneracions fiscals en comptes d’un pagament net.

«La crisi del COVID-19 mostra l’absència de règims de seguretat social fiables per als i les periodistes a la peça i treballadors atípics a Europa», ha convingut el grup. «Apreciem les mesures ad hoc, però és més evident que mai que necessitem una estratègia a llarg termini per protegir els freelance i els treballadors atípics en el sector dels mitjans de comunicació i de la cultura», ha declarat Oddrun Midtbø, copresident del FREG, d’origen noruec.

«En certs països, els freelance no reben cap indemnització de malaltia o de compensació, encara que els periodistes siguin reconeguts en molts països com dels treballadors claus en cas de confinament. I els préstecs no basten, perquè ningú no pot garantir que després de la crisi, es podran reemborsar» ha afegit Pablo Aiquel, copresident francès del grup. De fet, afegeix, «és el moment que els governs posin sobre la taula el concepte d’una renda de base universal».

El grup ha compartit algunes de les millors resolucions dels països europeus (veure més avall), que haurien d’incitar els altres afiliats a pressionar els governs que no tenen encara fixat un suport suficient als periodistes independents i freelance i a la resta de treballadors del sector dels mitjans de comunicació. La directora de la FEP, Renate Schroeder, felicita els sindicats europeus de periodistes que defensen «tan bones mesures d’incitació i de solucions creatives per ajudar la seva afiliació, incloent-hi el suport als treballadors els més precaris del periodisme, com són els freelance. sosté que «la FEP seguirà en les pròximes setmanes el que passa als diferents països i cooperarà amb la Confederació Europea de Sindicats (CES) i les federacions de les arts i de l’oci sobre aquesta qüestió»”

Per països
• Bèlgica (Flandes)
: Els autònoms poden comptar a la vegada amb les mesures existents i les noves en funció de la seva situació. Quan la persona és malalta, pot gaudir d’un subsidi diari des del primer dia de malaltia, per a un període de 7 dies (mida de 2019). Quan el treballador no és malalt però no té ingressos, com és el cas dels periodistes esportius i culturals per exemple, tenen dret a un subsidi mensual des del primer dia d’inactivitat. La mensualitat puja a 1.614,10€ quan es té una família i a 1.291,69€ quan es viu sol. Per obtenir-lo, n’hi ha prou amb dirigir-se a la caixa de la Seguretat Social. Les altres mesures preses pel govern són l’exoneració o l’ajornament del pagament de les cotitzacions de la Seguretat Social durant un any per als dos primers trimestres de 2020. A més, els autònoms poden beneficiar-se d’una reducció de les seves cotitzacions provisionals de Sguretat Social per a l’any 2020.
• França: El govern ha anunciat el pagament de 70 % de l’ingrés brut. Els anomenats pigistes haurien de ser inclosos en aquest sistema de compensació perquè tenen els mateixos drets que els periodistes assalariats. Una bona pràctica pot ser observada a Ràdio França, on s’han pres mesures excepcionals per mantenir els col·laboradors freelance regulars: L’import brut pagat serà almenys igual a la mitjana de l’import brut total pagat en el transcurs dels sis últims mesos, és a dir de setembre 2019 a febrer 2020 inclosos. Es mantenen tots els contractes per peça actuals i no hi haurà rescissió. Per als pigistes en contracte a durada determinada que no es beneficien durant aquest període de crisi i en raó del context, d’un contracte amb Ràdio França o un altre empresari, se’ls aplicarà el mateix sistema.
• Finlàndia: El govern ha aprovat un pack Ajuda Coronavirus de 15.000 milions d’euros que inclou mesures com garanties de préstecs per a les empreses i un suport al mercat del treball. Els freelance i els empresaris podran beneficiar-se d’una indemnització d’atur, d’un import màxim de 724€ per mes. Les fundacions privades culturals o per al periodisme ofereixen subvencions amb un procés de decisió accelerat.
• Holanda: El govern neerlandès sosté tots els freelance que demanen una ajuda amb un import igual al salari social mínim. L’ajuda serà concedida durant tres mesos sense verificació d’altres recursos com els capitals privats o els ingressos dels cònjuges. Segons el ministre d’Hisenda, no hi haurà límit en el temps per beneficiar-se’n.
• Noruega: Els empresaris individuals i els freelance, molts dels quals han vist els seus ingressos desaparèixer d’un dia per l’altre, podran des d’ara beneficiar-se d’una indemnització de malaltia finançada per l’Estat després del quart dia, en comptes del setzè dia, i podran demanar un subsidi d’atur equivalent al 80% del seu salari mitjà dels tres últims anys, fins a 600 000 corones noruegues (50.000€). La Fundació Fritt Ord sostindrà els periodistes i altres persones amb 3,2 milions d’euros, per a projectes que «poden garantir espais d’expressió, desenvolupar de nous canals d’expressió i ajudar un públic dinàmic i vital».
• Portugal: els autònoms que s’han de quedar la casa amb els la mainada a causa de la clausura de les escoles, rebran un terç del seu ingrés mitjà, tenint compte el de l’últim trimestre de 2019. A Portugal, el 30% dels periodistes són independents i/o precaris.
• Suècia: El govern central assumirà la totalitat de les indemnitzacions de malaltia per als mesos d’abril i maig. Els autònoms seran igualment indemnitzats, perquè poden accedir a una indemnització de malaltia estandarditzada per als dies 1 a 14. Per tal de reduir el risc de propagació del virus en la societat, el dia de referència per a la indemnització de malaltia serà suprimit entre l’11 de març i el 31 de maig i l’administració central pagarà una indemnització de malaltia des del primer dia de malaltia. S’aportarà una ajuda especial per a la cultura i l’esport d’uns 1.000 milions de corones, (aproximadament 100 milions d’euros), però no està encara clar si els independents rebran una remuneració de la caixa de subsidis d’atur si continuen treballant a temps parcial. Els detalls, incloent-hi les reformes del fons de subsidi d’atur, s’estan actualment discutint amb el ministre de treball. El sindicat suec dels periodistes (SJF) insistirà al ministre sobre aquesta demanda. Una enquesta realitzada per l’SJF a inici de setmana als seus 1.670 afiliats independents mostra que la meitat dels freelance declaren haver perdut ja alguns encàrrecs.
• Bèlgica (francòfon):, el AJP treballa a la creació d’un fons de solidaritat per als periodistes freelance, que han estat durament tocats per la crisi: molts de -ells han perdut tot o una part de les seves col·laboracions. Per saber-ne més: www.journalistefreelance.be
• Alemanya: Els sindicats no estan satisfets de l’ajuda promesa pel govern. L’Associació dels periodistes alemanys (DJV) ha qualificat d’insuficient el que, segons els mitjans de comunicació, el govern federal alemany ha proposat com ajuda als periodistes independents, a saber un import de 9.000 a 15.000€ per a una durada de tres mesos. El DJV ha criticat també l’instrument de concessió dels préstecs, que encara és a discussió.
• Regne Unit: El sindicat nacional dels periodistes (NUJ) ha reclamat al govern a «intensificar» els esforços a favor dels freelance per tal d’assegurar-se que no siguin un grup «oblidat» durant la pandèmia de coronavirus. Al Regne Unit, no hi ha encara mesures per protegir els cinc milions d’autònoms del país.

‘Spain is different’
A l’Estat espanyol, tant la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) com els sindicats que l’integren porten dècades reclamant als diferents governs que hi ha hagut mesures per donar cobertura social als i les periodistes a la peça i freelances, el col·lectiu més precari de la professió. Fins ara, tot i les bones paraules en algunes ocasions, encara no s’ha aconseguit per la qual cosa la crisi pel COVID19 agreuja encara més la situació d’aquestes persones. Ara, des de la FeSP s’ha tornat a insistir en la necessitat d’ajudes a aquest col·lectiu en el qual hi ha qui fins i tot amb els seus ingressos no pot ni pagar la quota de la Seguretat Social. Per això, és imprescindible que si Espanya vol ser de veritat un país europeu, vagi copiant el que fan molts països per donar cobertura als seus sectors més desprotegits entre els quals hi ha els i les periodistes a la peça i freelances.