El pla de retallades que la direcció del Grup Z vol imposar als treballadors de les diferents empreses d’aquest hòlding mediàtic està trobant una ferma resistència per part dels afectats, que ja han protagonitzat mobilitzacions i protestes. Dies enrere van enviar una carta al president del grup, Antonio Asensio, en la qual afirmen «estar farts» i reclamen «solucions». L’escrit va ser publicat a la pàgina web que els treballadors han impulsat per fer públiques les seves denuncies i accions contra el nou pla de reestructuracions.

Aquesta no és la primera carta que s’intercanvien empresa i treballadors. El passat dia 11, les plantilles de Z ja van fer arribar la primera en la qual reclamaven una «solució entre tots». El conseller director general, Conrado Carnal, responia amb una altra missiva en la qual esgrimia «la profunda crisi econòmica, nacional i sectorial que s’està traduint en una forta caiguda d’ingressos del grup». Carnal hi afegia també que «tot i haver actuat en tots els àmbits possibles, les circumstàncies són tan adverses que ens obliguen a plantejar de nou esforços al col·lectiu de treballadors». Aquest escrit és el que ha provocat la darrera carta dels treballadors en la qual acusen l’empresa de donar només «mitges veritats, falsedats i enganys que sempre acaben igual: amb acomiadaments, rebaixes salarials i maltractament a la plantilla».

Aquesta situació contrasta amb els forts ingressos que l’empresa està obtenint en altres vessants de la seva activitat, com la cinematogràfica. Així, els treballadors denuncien com «Antonio Asensio recapta cinc milions d’euros amb Zipi y Zape poc abans de plantejar-nos una nova destralada salarial». Recentment s’ha estrenat una nova pel·lícula produïda per Asensio, Ismael, amb molt bones perspectives econòmiques donada la bona acollida que ha tingut. En la preestrena del film, tant a Madrid com Barcelona, va haver-hi protestes dels treballadors per denunciar la situació que estan patint.

Les diferències entre empresa i treballadors s’han agreujat des del moment en què la direcció va decidir imposar les retallades amb base a l’article 41 de l’Estatut dels Treballadors que es refereix a la possibilitat d’implementar modificacions substancials de les condicions de treball en funció de la situació econòmica. Els comitès d’empresa de Grup Zeta també han presentat tres denuncies contra la direcció de la companyia per no haver complert els acords per registrar els convenis col·lectius en vigor. Les denúncies han estat presentades a la inspecció de guàrdia de Treball i afecten als convenis de les empreses d’El Periódico, Sport i de l’àrea de revistes. En els escrits es reclama a la inspecció que investigui la gestió de la direcció de recursos humans encapçalada per David Casanovas i de l’advocada del bufet KPMG Cristina Samaranch en considerar que el fet que no registressin els convenis es va deure a una actitud premeditada moguda per la mala fe. Els treballadors tampoc no descarten traslladar aquestes actuacions a la via penal. Entre altres protestes, els treballadors van boicotejar –segons explica Economia Digital– la tradicional copa de Nadal, a la qual només van assistir càrrecs directius i alguns periodistes de confiança

Les xarxes socials també van plenes d’accions de protesta. Així, ahir diumenge, el comitè d’empresa –amb el suport d’una bona part de la plantilla– van demanar a través de twitter que els col·laboradors d’opinió d’El Periódico mostressin el seu suport a les protestes. Entre aquests, ho van rebre Andreu Buenafuente, Jordi Évole, Ana Pastor, Ramon Lobo, Ada Colau, Joan Coscubiela… Una altra mesura de força és la vaga de firmes que les redaccions d’El Periódico i de l’Sport van iniciar el 21 de desembre i que en una assemblea del 27 de desembre passat van decidir mantenir en els pròxims dies.