El jurat del VIII Premi Internacional de Periodisme Julio Anguita Parrado, organitzat pel Sindicat de Periodistes d’Andalusia (SPA) en col·laboració amb l’Ajuntament de Còrdova, la Universitat, el Parc Joier i l’Escola de Joieria, ha decidit, per unanimitat, concedir el guardó d’aquesta edició al col·lectiu Periodistas de a Pie. Aquest grup, format en la seva major part per dones professionals de la informació i la comunicació, va decidir al 2007 organitzar cursos de formació perquè els professionals mexicans estiguessin més ben preparats per afrontar la perillosa situació d’informar al seu país. Al marge de les seves respectives ocupacions, els integrants de Periodistas de a Pie van decidir compaginar la seva feina, en mitjans de comunicació i altres activitats, amb la defensa dels periodistes i per a això realitzen campanyes de denúncia sobre desaparicions i homicidis d’informadors, actes de sensibilització sobre professionals que han hagut d’abandonar el país per preservar la seva vida i acompanyen a periodistes que es desplacen a zones especialment perilloses per reforçar la seva seguretat. A partir de 2010, van incorporar als seus objectius de treball la defensa de la llibertat d’expressió i del dret a la informació. Una de les integrants més destacades d’aquest col·lectiu és Marcela Turatti, recentment destacada per l’organització Reporters sense Fronteres, com una les deu millors periodistes que desenvolupen la seva activitat professional en llocs d’alt risc.

Els membres del jurat han valorat la labor informativa, «callada, sense lluïment, que realitzen aquestes comunicadores i comunicadors en circumstàncies absolutament heroiques, en un lloc on la seva vida i la seva integritat està en continu perill», i han destacat, així mateix, la solidaritat que mostren, «ja que el grup assumeix l’autodefensa col·lectiva davant els perills als quals s’enfronten», segons es recull en l’acta. El jurat ha mostrat a més el seu reconeixement exprés i el seu suport a Periodistes del carrer i ha ressaltat la importància que es visualitzi el treball d’aquest col·lectiu.

Un total de quinze candidatures –de Síria, Sud-àfrica,Mèxic, Palestina, Perú, Polònia i Espanya– han optat al premi, cinc d’elles per destacar la labor de dones periodistes, set encapçalades per homes i tres tenien com a protagonistes col·lectius de professionals de la informació i la comunicació. El jurat ha estat format per Juan Cruz Ruiz (adjunt a direcció d’El País), Rosa María Calaf Solè (destacada periodista amb una llarga trajectòria professional lligada a TVE), María del Mar Ramírez Alvarado (Degana de la Facultat de Comunicació de la Universitat de Sevilla) Pilar Vergara Jiménez (directora dels serveis informatius de Canal Sur), Julio Anguita González (en representació de la família de Julio Anguita Parrado), Luis Medina Canalejo (professor de la Universitat de Còrdova) i Lola Fernández Palenzuela (Secretària General del Sindicat de Periodistes d’Andalusia, amb veu però sense vot).

El lliurament del guardó tindrà lloc el proper dia 7 d’abril en els Reals Alcàssers de Còrdova. Els guanyadors rebran 2.500 euros i una escultura commemorativa realitzada pel Parc Joier.