En les manifestacions celebrades la setmana passada a Barcelona i a altres ciutats de Catalunya va haver-hi un total de 66 professionals de la informació víctimes de la violència policial –principalment– o dels participants en aquestes mobilitzacions, segons el recompte que ha anat fent l’observatori crític dels mitjans Media.cat i dades pròpies del sindicat. Per dies, el balanç és:

• Dilluns 14: 13 casos (12 a l’aeroport del Prat i Barcelona i un a Tarragona)
• Dimarts 15: 11 casos (7 a Barcelona, dos a Tarragona i un a Lleida i Sabadell)
• Dimecres 16: 13 casos (12 a Barcelona i 1 a Girona)
• Dijous 17: 3 casos (tots a Barcelona)
• Divendres 18: 24 casos (23 a Barcelona i 1 a Girona)
• Dissabte 19: 2 casos (tots dos a Barcelona)

Respecte al balanç que publicàvem divendres passat –quan la xifra era de 38–, la xifra ha pujat notòriament, bàsicament perquè la nit de divendres va ser especialment complicada. A banda, es van detectar nous casos en dies anteriors. El cap de setmana passat vam saber d’un nou incident succeït el dilluns 14, aquest a Tarragona, on un fotògraf del Diari de Tarragona va ser colpejat per la policia. Les xifres de dimarts 15 i dimecres 16 no han variat.

De dijous 17, respecte a les darreres dades publicades, s’ha conegut un nou cas. Tot i que es detallava l’incident amb Cuatro, no s’havia comptabilitzat perquè inicialment semblava que només havia quedat malmesa la càmera, però és un atac a l’equip que cobria la informació, en uns fets protagonitzats per militants d’extrema dreta. Amb relació als 24 periodistes agredits/des la nit de divendres 18, per no fer un llistat llarg i carregós, podeu consultar-los a la web de Media.cat que incloem en el primer paràgraf. En qualsevol cas van ser agredits equips i periodistes de TVE, ACN, Contexto, El Món, Catalunya Ràdio, El Nacional, Cadena SER, Euskal Telebista, AP, Vilaweb, Diari de Girona i diversos freelances. El més greu però, són les detencions de dos periodistes, un a Barcelona –el fotoperiodista d’El País Albert Garcia– i a Tarragona, va ser detingut Joan Viso, redactor de la revista El Replà, de Vinyols i els Arcs.

El dissabte 19, un dels ferits va ser un càmera de TV3, que va ser colpejat pel pal d’un manifestant. A l’inici de la manifestació de plaça Urquinaona, un policia va colpejar un càmera el qual no es va poder identificar ni tampoc el mitjà per al qual treballava.

L’SPC considera que aquesta xifra de 66 professionals de la informació agredits/des és absolutament intolerable en democràcia. Segons el recompte fet per Media.cat, el 72,3% de les agressions van ser fetes pels cossos de seguretat, tant els Mossos com la Policia Nacional, en accions que anaven clarament dirigides a periodistes i que no es poden considerar “efectes col·laterals”. El 7,7% van ser fetes per manifestants, el 3,1% per militants d’extrema dreta i un 17% d’origen desconegut. Per reclamar solucions i mesures que evitin que situacions es repeteixin, l’SPC, així com altres entitats del sector, mitjans de comunicació, comitès d’empresa i consells professionals han signat el manifest Sense periodisme no hi ha democràcia.