La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) rebutja el discurs de la por que proclamen aquells que contraposen la seguretat a la llibertat

La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) posa de manifest la seva preocupació davant d’algunes de les reaccions que s’han produït arran dels brutals atemptats contra el setmanari francès Charlie Hebdo i un supermercat jueu, que animen a retallar llibertats públiques com si això fos imprescindible per combatre el terrorisme.

Des del primer moment, la FeSP ha condemnat aquests atemptats i ha deslligat la condemna a qualsevol altre col·lectiu o qualsevol creença religiosa. Aquesta organització considera imprescindible cridar l’atenció sobre l’actitud d’alguns mitjans de comunicació i d’alguns tertulians que, amb titulars i opinions, no contribueixen a la imprescindible convivència social sinó, tot el contrari, sembla que estimulen a la violència d’Estat i propicien l’odi entre les persones.

També és preocupant la difusió de la perversa teoria que contraposa la plena vigència de les llibertats a la necessitat de normes de seguretat eficaces per prevenir la violència terrorista, en aquest cas gihadista: la falsa confrontació entre seguretat i llibertat. Conscient o inconscientment, aquestes opinions alimenten la tendència d’alguns polítics i governants que pretenen imposar solucions simplistes a problemes complexos.

Està demostrat que els atacs a les llibertats ciutadanes no es poden combatre de manera eficaç amb normes restrictives d’aquestes mateixes llibertats. Els que defensen aquestes solucions, en general no és que cometin un error sinó que tracten d’aprofitar una situació d’angoixa social per imposar de manera perversa les seves tendències repressores. Com va dir el polític nordamericà Benjamin Franklin fa més de dos segles: “Aquells que renunciarien a una llibertat essencial per comprar una mica de seguretat momentània, no mereixen ni llibertat ni seguretat i perdran totes dues”.

La Junta Executiva Federal de la FeSP, en coincidència amb l’opinió dels periodistes francesos, de les seves organitzacions representatives i de la Federació Internacional de Periodistes (FIP) i la seva filial europea (FEP) -a les qual pertany-, s’adreça als informadors, a tota la ciutadania i als governants per manifestar:

– Reiterem la més rotunda condemna dels atemptats perpetrats a França, com de qualsevol acte terrorista, en aquest cas dirigits contra la llibertat d’expressió, un dels pilars de la democràcia.

– Rebutgem el maliciós discurs de la necessitat d’una seguretat extrema, perquè els informadors volem treballar amb seguretat però no sota un permanent control policial.

– Exigim, més que mai, la plena vigència de les llibertats per als mitjans de comunicació i tota la societat.

– Rebutgem els missatges de la por i de l’odi, que només poden portar més violència i una existència vigilada i sota sospita.

– Denunciem el perillós increment de les desigualtats socials i l’efecte devastador de les discriminacions com a primer símptoma de violència.

– Instem a tots els companys i companyes de la informació a una seriosa reflexió sobre la nostra responsabilitat professional, per evitar convertir-nos en missatgers de l’odi.

– Exigim als governants que compleixin amb la seva obligació de garantir la seguretat ciutadana sense cedir a la pressió dels sectors ultraconservadors que agiten la fal·làcia que viure segurs és contrari a viure amb llibertat.

19 gener 2015