Diverses entitats de l’àmbit de la comunicació han convocat per al pròxim 11 de novembre una Assemblea Oberta de Periodistes amb el lema «10 accions per a un periodisme digne». L’objectiu és assolir un decàleg que reculli les reivindicacions més importants del sector amb el suport ampli de la majoria d’organitzacions professionals de la informació per exigir a les administracions i a qui correspongui les transformacions necessàries perquè es pugui garantir a la ciutadania el seu dret a una informació de qualitat. La iniciativa està impulsada conjuntament per l’Associació de Dones Periodistes de Catalunya (ADPC), el Grup de Periodistes Ramon Barnils (GPRB), el Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC), SICOM i Som Atents. Està oberta a què altres entitats s’hi vulguin afegir.

L’Assemblea es farà a la seu de la Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya (CONFAVC), al carrer Doctor Aiguadé, 18 (metro L4, Barceloneta). L’hora d’inici és a les 10.00 hores del matí i és previst que duri aproximadament fins a les 14.00 hores.

L’Assemblea està organitzada en dos blocs. El primer consistirà en un treball per grups temàtics que elaboraran les propostes en el seu àmbit. El segon blog serà en sessió plenària per aprovar formalment el decàleg. Farà la cloenda de l’assemblea Simona Levi, activista en defensa dels drets civils a la xarxa, periodista i altres activitats que defineixen la seva personalitat multifacètica. Els organitzadors han preparat una pàgina web www.periodigne.cat i el hashtag #periodigne per difondre a través de les xarxes tot el que faci referència a la trobada.

El primer grup de treball és Precarietat. La selva laboral del periodisme. El segon es refereix al descrèdit de la professió: Com podem recuperar la confiança de la societat? I el tercer es refereix a la discriminació de la dona tant en els mitjans com en els continguts: La igualtat de gènere en els mitjans i en la informació. Els organitzadors demanen als qui vulguin assistir a l’assemblea que s’hi inscriguin prèviament a través de la citada pàgina web i que ho facin també en un dels grups de treball previstos.

En aquesta pàgina web s’afirma que «davant la situació que vivim els professionals de la informació, diverses entitats de periodistes hem cregut necessari impulsar aquesta assemblea per debatre obertament els principals problemes i plantejar les solucions que proposem. Hi ha alternatives per combatre la precarietat laboral, el descrèdit de la professió, les discriminacions de gènere i altres qüestions que marquen la nostra feina. En aquesta assemblea volem ajuntar-les en el decàleg «10 accions per a un periodisme digne» per reclamar a les administracions i a qui correspongui les transformacions necessàries perquè es pugui garantir a la ciutadania el seu dret a una informació de qualitat». És també l’encàrrec que aquestes entitats van rebre dels assistents a l’acte celebrat el 6 de maig passat «per un periodisme ni al dictat ni mal pagat» –amb motiu de l’1 i el 3 de Maig– en el qual es va començar a debatre aquestes qüestions i on es va demanar als organitzadors que promoguessin una assemblea oberta per avançar en l’elaboració de propostes per millorar la situació del periodisme i del dret a la informació.