Representants de diversos àmbits de la professió van participar en l’acte Periodisme digne, ciutadania lliure, celebrat el 4 de juny passat als Jardins Jaume Perich, de Barcelona. Aquest acte s’havia d’haver fet el 3 de maig passat, amb motiu de l’1 i el 3 de Maig, Dia Internacional del Treball i Dia Mundial de la Llibertat de Premsa, respectivament, però que es va haver de suspendre per la pluja.

L’acte, que va ser presentat per la periodista Cristina Puig, va servir també per fer públic el pentadecàleg «15 accions per a un periodisme digne», aprovat a l’Assemblea Oberta de Periodistes de l’11 de novembre passat. Per tal que aquest manifest tingui el màxim suport possible tant de la professió com de la ciutadania, s’ha iniciat una campanya de recollida de signatures.

Hi van intervenir Ricard Cugat, en representació del comitè d’empresa d’El Periódico, que va explicar la situació en què he quedat el diari després de l’ERO que ha patit. Roser Vilallonga ho va fer en nom del fotoperiodisme, que va reclamar més respecte per a la tasca dels fotoperiodistes i el reconeixement de la importància de la imatge. També es va referir a les agressions de què a vegades són objecte per part dels cossos policials.

Mercè Alcocer, de Catalunya Ràdio i presidenta del seu comitè d’empresa, ha estat multada recentment en aplicació de la Llei Mordassa i va explicar el que aquesta suposa de retallada de la llibertat d’expressió i de la d’informar. Carme Mayugo va presentar un projecte de televisió comunitària que diversos col·lectius estan impulsant a la ciutat de Barcelona. Jèssica Pérez va parlar del periodisme esportiu des d’una perspectiva de gènere. La seva intervenció, gràcies al fet que la portava escrita, la podeu consultar en aquest enllaç.

El dibuixant Jaume Capdevila, Kap, va parlar de les dificultats dels ninotaires a vegades perquè els seus treballs siguin respectats i va afirmar que els seus problemes són els mateixos que qualsevol periodista a la peça que treballa per als mitjans. Alba Gómez, de la cooperativa l’Apòstrof va presentar la revista Il·legal Times, que van elaborar en col·laboració amb Kap dedicat a la retallada de drets de tota mena que hi ha hagut darrerament. També hi van intervenir representants de diverses entitats ciutadanes, com Andrés Naya, de la Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB); Isabel Toralles, de la Fede.cat –que integra el món de les ONG–; i Andreu Pérez, de l’Associació Catalana de Juristes Demòcrates, totes tres membres de la Xarxa Ciutadana pel Dret a la Informació i la Comunicació de la Ciutadania (DIC). Els tres es van referir a la importància de la informació en una societat democràtica.

Com a fil conductor, les actrius Carme Sansa i Silvia Siles van llegir frases i aforismes que Jaume Perich havia escrit en algunes de les seves obres, que gairebé totes segueixen sent vigents avui en dia. Va tancar l’acte el cantautor Joanjo Bosk, que va interpretar alguns dels seus temes. Durant tota l’estona, va haver-hi a disposició dels assistents un mural perquè hi escrivissin allò que volguessin. El col·lectiu de Dibuixants sense fronteres –que inclou els humoristes de premsa– va trencar el gel fent-hi els primers gargots.

L’acte va estar organitzat amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, que va aportar bona part de la infraestructura necessària per dur-lo a terme.