L’assemblea de treballadors de TV3 celebrada el 12 de desembre passat va aprovar un manifest en el qual denuncien el pacte al qual han arribat quatre grups parlamentaris per repartir-se les cadires de responsabilitat per gestionar i controlar les emissores de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA). El text del manifest és el següent:

«Quatre grups del Parlament de Catalunya, JuntsxCat, ERC, Cs i PSC, havien pactat repartir-se els 6 llocs del Consell de govern de la CCMA, on els dos partits del Govern en tindrien 4, és a dir, majoria absoluta, i entre ells, la presidència. L’acord també implicaria via lliure perquè els dos grups del Govern es reparteixin “en cremallera” les direccions de TV3 i de Catalunya Ràdio i les d’Informatius.

Però, a més, els consellers proposats per aquests partits responen a criteris de fidelitat política i d’interessos de lobbys del sector audiovisual que no auguren res de bo per a la televisió i la ràdio públiques. Tampoc en aquest repartiment de càrrecs es respecten els criteris de paritat de gènere que es volen impulsar amb el futur Pla d’Igualtat de la CCMA.

Reclamem que aquest pacte no es faci efectiu, i que es culmini amb urgència al Parlament la reforma de la governança de la Corporació aprovada per unanimitat de tots els grups i que preveu una selecció de directius amb garanties d’independència i professionalitat deixant enrere les quotes partidistes i el control dels mitjans per càrrecs de confiança del Govern.

El que la CCMA necessita és una direcció que cregui en el projecte de mitjà públic audiovisual, i que atengui les necessitats ajornades durant anys d’inestabilitat institucional i pressupostària: des del 2009 no hi ha contracte programa, i això provoca la consegüent dependència econòmica del poder polític any rere any, afegida a la provisionalitat que s’ha instal·lat en el dia a dia de les empreses.

Durant els últims anys, la CCMA ha patit les guerres internes dels partits del Govern i els atacs virulents d’una part de l’oposició parlamentària. Aquesta pressió perjudica la credibilitat de la televisió i la ràdio públiques i s’ha d’acabar.

L’Assemblea de treballadors reclama als futurs dirigents de la CCMA, siguin els que siguin, mesures urgents per donar estabilitat i futur al mitjans audiovisuals de la Corporació:
• Estabilitat econòmica amb un Contracte Programa amb finançament plurianual suficient per impulsar la producció pròpia i continuar sent el motor de l’audiovisual a Catalunya.
• Aposta decidida per la producció interna que ha de ser el pal de paller del futur de la CCMA i perquè pugui contribuir al seu finançament.
• Inversions i adaptació tecnològica per als mitjans del futur. La insuficiència pressupostària dels últims anys ha paralitzat les inversions i estem fent tard per a l’HD, mentre que la ràdio combina la imprescindible implantació IP amb tecnologia analògica obsoleta.
• Impuls de la producció de continguts per atendre les noves formes de consum audiovisual a les xarxes.
• Autonomia de funcionament davant de l’Administració: les empreses de la CCMA són un servei públic i també una indústria estratègica que dona vida al sector audiovisual de Catalunya. Les traves a la contractació de treballadors, a les inversions necessàries i el bloqueig als acords i negociació col·lectiva, aplicant-nos criteris de la Funció Pública, s’han d’acabar.
• Renovació generacional de la plantilla amb un pla de jubilacions parcials voluntàries i contractes de relleu de gent nova.
• Una política de contractació que no afavoreixi la precarietat laboral i que atengui els pics de producció i les necessitats estructurals.
• Exigim als nous directius un compromís amb el futur de la plantilla. Som els treballadors i treballadores de la CCMA, els que durant d’anys de retallades i acomiadaments hem assegurat la producció de l’empresa audiovisual més important de Catalunya. Reclamem respecte, diàleg i participació en les estratègies de futur.
• Volem una Televisió i Ràdio pública, plural, de servei, de qualitat i oberta al conjunt de la ciutadania. Amb uns informatius i esports de prestigi i entreteniment de qualitat, que també es dirigeixi als nous consums i al públic més jove».

Sant Joan Despí, 12 de desembre de 2018