El Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC) s’ha adherit al manifest en defensa de Julian Assange elaborat per diverses organitzacions de periodistes, entre les quals hi ha la Federació Internacional de Periodistes. El promotors d’aquesta declaració asseguren que «Julian Assange, editor de Wikileaks, ha estat acusat en virtut de l’acte d’espionatge dels Estats Units per haver publicat els Diaris de guerra de l’Afganistan i l’Iraq i els cables d’ambaixada dels Estats Units, documents importants que molts de nosaltres arreu del món hem fet servir i hem ajudat a difondre.Això constitueix un precedent extremadament perillós per als i les periodistes, les organitzacions de mitjans i la llibertat de premsa. No volem callar en aquest moment. Convidem tots els i les periodistes i persones que desenvolupen tasques relacionades amb el periodisme a formar part d’aquesta declaració global en defensa de Julian Assange».

En aquest enllaç podeu trobar la versió en català del manifest. De tota manera, la signatura i adhesió de la declaració s’ha de fer a través de la versió en anglès.

A la declaració s’afirma que «en una democràcia, s’ha de poder revelar crims de guerra i casos de tortura i abús sense haver d’anar a la presó. Aquest és, precisament, el paper de la premsa en una democràcia. A partir del moment en què els governs tenen la capacitat d’utilitzar les lleis d’espionatge contra periodistes i mitjans de comunicació, aquests es veuen privats de la seva forma tradicional i més important de defensar-se –d’actuar en interès públic–, que la Llei d’Espionatge no permet exercir».

També es constata que «la informació sobre abusos i delictes proporcionada per Assange té una importància històrica, com també l’han tingut les contribucions d’informants com Edward Snowden, Chelsea Manning i Reality Winner, que en l’actualitat es troben en l’exili o a la presó. Tots ells han sofert implacables campanyes de difamació endegades pels seus adversaris, les quals sovint han conduït a la publicació d’informacions periodístiques errònies i a l’absència d’atenció i cobertura mediàtica sobre la seva difícil situació». L’escrit conclou recordant que «els temps perillosos exigeixen un periodisme valent.»

L’SPC anima el conjunt de la professió a signar el manifest i a difondre. El sindicat també està preparant altres iniciatives de suport a Julian Assange conjuntament amb altres organitzacions del sector per denunciar la situació que pateix el fundador de Wikileaks.