En el decurs de la celebració del XX aniversari de l’SPC, el sindicat va retre un homenatge als que han estat els dos primers presidents de l’organització, Enric Bastardes (1993-2001) i Dardo Gómez (2001-2009). Bastardes va liderar el procés de naixement i consolidació del Sindicat de Periodistes de Catalunya i va impulsar l’extensió del model de sindicat professional de periodistes a d’altres punts de l’Estat espanyol, encapçalant la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) des de la seva constitució al mes de maig de 2001. Gómez va succeir-lo tant a l’SPC des d’aquesta data com a la secretaria general de la FeSP, al 2009. Ramon Espuny va agafar el relleu de Dardo Gómez a l’SPC a partir de 2009, mentre que el secretari general del Sindicat de Periodistes de Madrid (SPM), Agustín Yanel, ho va fer a la FeSP, en el congrés que la federació va fer el passat mes d’octubre a Madrid.

Tant l’SPC com la FeSP confien en seguir comptant amb l’experiència d’un i altre però el Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació ha cregut que la celebració del seu vintè aniversari era un moment més que adequat per fer-los un reconeixement públic de la transcendental tasca desenvolupada al llarg d’aquestes dues dècades. Tots dos van ser decisius en el naixement del sindicat al 1993, tant des del seu impuls a l’Assemblea de Periodistes convocada pel Col·legi de Periodistes de Catalunya el 1992 com de l’Assemblea constituent del procés de creació de l’SPC celebrada a Sant Cugat el mes de febrer de 1993 que desembocaria en el congrés constituent del 19 i 20 de juny de 1993. Tots dos van contribuir de manera decisiva a la consolidació del sindicat, que s’ha convertit en una organització imprescindible en el sector. Els professionals de la informació viuen ara moments difícils però sens dubte serien molt pitjors sense la tasca vital de l’SPC durant aquests anys, liderada principalment per Bastardes i Gómez.

A la celebració del XX aniversari de l’SPC, Enric Bastardes va destacar que amb la greu situació que hi ha al sector no només està en joc la informació sinó la mateixa democràcia. Dardo Gómez va reivindicar la necessitat de regular la professió, seguint els processos que hi ha en marxa «als països més avançats». També es va mostrar el suport als periodistes que estan vivint moments difícils, donant veu als que són víctimes de l’assetjament policial (Jordi Borràs i Bertran Cazorla), del procés de de generació de la revista El Triangle –intervenint un dels periodistes acomiadats, Ignasi Franch–, dels companys de reporter Marc Marginedas, d’El Periódico, segrestat a Síria –intervenint Xabier Arkotxa, membre del comitè d’empresa d’aquest diari– i a la lluita que es fa a TV3 contra la privatització del departament comercial de l’emissora, amb el testimoni de Joan Roura. Aquí podeu llegir la crònica de la festa.