Rubén Espinosa, col·laborador del diari Proceso i altres mitjans, va ser trobat assassinat conjuntament amb quatre dones en un departament de Méxic DF, on vivia després de traslladar-s’hi des de Veracruz per protegir la seva seguretat. El periodista s’havia especialitzat en la cobertura de protestes socials, havia estat amenaçat a Veracruz per la seva tasca professional i vivia exiliat a la capital mexicana per protegir la seva vida. Els cinc assassinats presentaven signes de tortura i estaven emmanillats.

El fotoperiodista va ser assassinat després de patir amenaces i assetjament al seu domicili de Veracruz i a la sortida de la seva feina; i malgrat haver presentat les denúncies corresponents davant la justícia, no disposava de protecció policial. Leonardo Olivas Ortiz, Secretari General del Sindicat Nacional de Reporters de Premsa (SNRP), sosté que «el periodisme a Mèxic, està sent vexat i les autoritats del nostre país pel que sembla no troben el fil conductor per resoldre els atacs criminals contra periodistes».

Un altre element que afegiex més preocupació davant el terrible quíntuple crim: és la primera vegada que un periodista desplaçat de l’interior del país és assassinat a Mèxic DF. Fins a aquest moment, la ciutat capital de Mèxic era un refugi per als periodistes que es veien obligats a escapar de la violència i de les amenaces a la resta del país.

Jim Boumelha, president de la FIP, ha declarat que «aquest és un acte indignant que marca un nou nivell de violència que no pot quedar sense càstig. Rubén va deixar la seva llar a Veracruz, marcat com l’estat mexicà més perillós per exercir el periodisme, i es va assentar a Ciutat de Mèxic per acabar sent assassinat. Desafortunadament, la violència continuarà escalant fins que les autoritats es comprometin en un esforç més gran per protegir periodistes i a assegurar que aquests assassins siguin portats a la justícia».

Al costat de l’SNRP, la FIP condemna enèrgicament aquest inadmissible succés, solidaritzant-se amb les famílies de les víctimes i exigint una ràpida justícia on s’investigui a la totalitat dels involucrats en el crim. Novament, el periodisme i la societat mexicana en el seu conjunt són castigats per grups violents que no poden conviure amb la llibertat de premsa, baluard fonamental per a la democràcia i la llibertat en el seu conjunt.

Diumenge passat 2 de juliol es va realitzar a la ciutat de Mèxic una emotiva manifestació en repudi al violent assassinat del fotoperiodista Rubén Espinosa i de les quatre dones. La protesta va derivar en una contundent crítica a l’Estat mexicà, a qui els participants van culpar de ser còmplíces d’aquests d’homicidis.