El Grup Planeta –un dels gegants editorials d’Hispanoamèrica– ha convocat un concurs per a la il·lustració de portada d’un llibre de la novel·lista recentment traspassada Ana María Matute i que es titularà Olvidado Rey Gudú. La qüestió és, segons denuncia, l’arquitecta, investigadora i professora Blanca Espigares en el seu blog, és que el premi per a qui resulti guanyador del concurs serà la simple publicació del seu treball, sense cap altra recompensa, ni monetària de cap altre estil. En les bases del certamen també s’estableix que el vencedor cedirà a Editorial Destino –l’empresa del grup Planeta que editarà l’obra– tots els «drets de reproducció, distribució, transformació i comunicació pública, en totes las possibles modalitats, el disseny que envia, per tal d’exercir aquests drets a tot el món, en tots els idiomes». Aquesta mostra de cara dura extrema del hòlding empresarial que presideix José Manuel Lara comporta que qui treballa per a ells, ho fa gratis, quan la inversió en l’edició de la novel·la de Matute s’acosta al milió d’euros. Espigares etziba als responsables del grup que «són vostès un orgull i un exemple per a aquest país. Emprenedors, per descomptat. Emprenent en el bufó art de com explotar la gent: esclaus del segle XXI. Espero que se sentin contents amb si mateixos en esprémer a persones amb idees i ganes de fer coses. Són de debò un orgull. Un premi que en despeses arriba gairebé al milió d’euros, però que no volen invertir en un concurs d’una portada tan important, ni, no sé, 500 euros? És d’una cobdícia realment vomitiva».

El concurs havia estat convocat el 23 de juliol passat i tot seguit es va desfermar una campanya a internet en la qual s’exigia al Grup Planeta que l’anul·lés. La protesta va trobar ben aviat el suport de 3.100 persones i els responsables de les empreses de Lara es van fer enrere. Segons informa el portal Cultura21 els professionals del col·lectiu d’il·lustradors s’han mostrat «farts de la infravaloració progressiva que pateix la seva professió, agreujada els darrers anys per la crisi», i afirmen que el concurs de Planeta era «l’últim dels greuges i la gota que fa vessar el got de la situació nefasta». A més, per als il·lustradors i dissenyadors, destaca aquesta publicació, «la retribució, pel fet de tractar-se d’un concurs, hauria de ser superior a la que correspondria a un encàrrec professional.»