L’Observatori Crític dels Mitjans Media.cat ha elevat fins a 38 la xifra de professionals de la informació víctimes de la violència en les diverses manifestacions d’aquesta setmana a Catalunya després de la sentència del Tribunal Suprem sobre el procés. Amb relació al balanç que publicàvem ahir hem d’afegir que dimarts 15 finalment van ser onze els casos (que inicialment es xifrava en deu), i que dimecres 16 en van ser 13 (que amb les primeres dades dèiem que eren nou). A més cal afegir els dos casos detectats fins ara succeïts anit.

Començant pels dos darrers, un equip de Telecinco ha estat agredit per manifestants d’extrema dreta a la plaça Artós de Barcelona. Els ultres els han trencat la càmera i els han insultat i amenaçat. Aquesta piulada és testimoni dels fets. En la posterior contra manifestació antifeixista es va llançar pintura contra els cossos policials i una part d’ella va anar a parar la càmera d’un equip de Cuatro que va quedar malmesa. També ahir dijous un periodista d’El Periódico, Carles Márquez, va rebre un tret de foam a la cama des d’una furgoneta policial mentre estava amb un grup de periodistes identificats de resultes del qual va haver de ser atès pels serveis sanitaris.

Amb relació a dimecres 16, el comitè d’empresa de l’ACN ha denunciat diverses agressions patides per periodistes de l’Agència en diferents punts del territori. A Girona, un redactor va rebre impactes d’objectes llençats contra la Policia. Dos més van haver de ser atesos a Barcelona després de respirar gasos. El darrer cas detectat el dimecres 16 va ser per a un altre col·laborador de la televisió comunitària La Mosca TV, que va rebre una bala de foam dels Mossos. El comitè d’empresa de l’ACN també és qui va denunciar el darrer cas registrat dimarts 15, que va afectar un redactor a Sabadell que va resultar ferit per pedres llançades en el decurs de les protestes.

En diverses manifestacions, la feina dels i les professionals de la informació es va veure alterada per l’assetjament d’alguns manifestants. En les protestes independentistes ho van ser principalment mitjans espanyols amb el crit de «premsa espanyola, premsa manipuladora». En alguns punts, periodistes d’alguns d’aquests mitjans es van veure forçats a abandonar el lloc. En canvi, en les realitzades per la ultradreta espanyola l’assetjament a periodistes va ser més generalitzat contra tot el col·lectiu. L’SPC va un cop més una crida a respectar la feina dels professionals de la informació que intenten complir amb la seva tasca d’informar la ciutadania d’allò que succeeix.