El president del Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC), Ramon Espuny, ha adreçat una carta al conjunt de l’afiliació en la qual repassa la difícil situació que viu el conjunt del sector. També fa una crida a l’organització dels treballadors per combatre aquesta dinàmica involucionista que estem patint. El text de la carta és el següent:

«Acomiadem l’any en una situació greu per a la professió i per al sector, i amb molts companys afectats pel tancament de mitjans, expedients de regulació i acomiadaments. També s’ha generalitzat l’ofensiva contra els drets adquirits i la pressió per congelar o retallar sous. Molts mitjans públics estan amenaçats per raons polítiques o econòmiques, producte de les retallades de les entitats locals i també per un excés d’optimisme en relació al mapa de la TDT. S’hi afegeixen greus perills d’involució en la democratització de la gestió i el control d’aquests mitjans, via contrareformes legislatives o imposicions governamentals o partidistes, que posen en perill els avenços aconseguits els darrers deu anys.

Però tot això, com es va dir en l’acte d’aniversari dels 18 anys del sindicat a Barcelona, ens reafirma en la necessitat de l’organització sindical unitària dels informadors, de resposta a l’increment d’agressions laborals i professionals als treballadors, per defensar els llocs de treball i l’aportació democràtica decisiva que significa la pluralitat informativa i uns continguts de qualitat, que no depenguin només de l’audiència o del benefici econòmic.

Els canvis polítics no auguren temps millors per al dret a la informació i per al paper dels mitjans públics de comunicació, i caldrà fer ús de les eines democràtiques que tenim a l’abast, tant de caràcter laboral com professional. No perquè hi hagi més dificultats hem de desistir d’intentar regular la professió periodística, la situació dels col·laboradors fora de plantilla, l’estada dels estudiants en pràctiques a les empreses, els intents de control polític o d’influència econòmica o l’apatia o la por entre els companys. Perquè el compromís amb la nostra funció constitucional de garantir a la ciutadania una informació veraç i rigorosa és independent de les conjuntures polítiques, i ha de ser permanent la voluntat de guanyar espais democràtics dins de les nostres empreses, que han de tenir –públiques i privades– una funció social i de cohesió ciutadana que reforça la democràcia.

Per tot això i en nom de la Junta Executiva us animem a no defallir i a passar unes bones festes per estar més preparats l’any que ve a afrontar els nous reptes que ens vindran.»